Populære indlæg

DIY leather pencil case

Når jeg er i skole, roder blyanterne altid rundt i min taske. Med undtagelse af den ene der kan ligge i min skitsebog.. Og jeg vil selvfølgelig under ingen omstændigheder gå ud og købe et plain penalhus i Arnold Busch eller lignende. Så jeg lavede mit eget, ud af noget læder jeg havde liggende og en lynlås jeg havde snuppet fra en taske der alligevel skulle smides ud - ergo, ingen udgifter. Dét ka vi li! :)



Det skal du bruge:

Kuglepen eller lignende
Lineal
Læder (der er tit billige rester at finde hos Skindhuset)
En god saks
Opsprætter
Nål og tråd

Lynlås

Det skal du gøre:

Klip et stykke læder der måler 20x16 cm. Med mindre dit penalhus selvfølgelig skal være større/mindre end det her :)

Inden du syer det sammen, er det en klar fordel at lave huller der hvor du skal sy. Du kan gøre det med nålen, men det kan godt være lidt besværlig, så jeg brugte en opsprætter. Det var hundrede gange lettere, idet den har et håndtag. Men husk kun at prikker - du vil ikke risikere at sprætte læderet op ;)

Hullerne på de lange sider laves med 1 cm mellemrum, mens hullerne på de korte sider skal have 0,5 cm afstand. Marker dem med en tynd tusch eller en kuglepen, og lav hullerne..
Sy først siderne sammen. Jeg brugte dobbelt tråd.



Sy bagefter lynlåsen på.




Jeg syede hver side af lynlåsen på af to omgange, for at være sikker på at den sad ordentlig fast...og fordi jeg synes det var pænere. Man kunne også bare sy frem og tilbage, men jeg havde fået lavet tråden for kort ;) Princippet er, at du syr på helt normal vis. Frem tilbage frem tilbage - men de mellemrum der opstår, dække du så når du syer tilbage "den vej du lige er kommet fra".
Jeg har forsøgt at illustrere det her:

Sy først hele vejen langs lynlåsen (rød) og sy så tilbage igen, hvorved du dækker hullerne (blå).

Og så er ét styks penalhus klar til brug!


Till next time! :)

Follow on Bloglovin

4 kommentarer:

  1. Dejlig enkelt vejledning til penalhuset. Tak for det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da så lidt! Glad for det kan bruges :)

      Slet
  2. Det virker så nemt, at selv jeg også kan! Super fedt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt! Der er intet værre end projekter der ser svære og uoverskuelige ud :)
      God fornøjelse!

      Slet

Smid en kommentar - jeg blir' så glad :)